412
km stod triptælleren på, da jeg landede igen lidt over 6 (om
eftermiddagen/aftenen
)
Og de første 180 km foregik på
motorvejen - fra Silkeborg - over Århus - til lige
syd for Sæby
I øvrigt i en frisk side-/modvind (og vi overholdt (selvfølgelig)
hastighedsbegræsningerne
)
Men så var det også slut med motorvej - vi smuttede ud på
de små hyggelige - og snoede veje
Og de findes skam - også nordenfjords - når man kører på
den jyske ås
![]()
Første stop var "bare" et fotostop her ved
Dorf Mølle
Møllen blev bygget i 1887 - og var faktisk i drift helt frem til 1950
Men læg da også lige mærke til de
12 smukke Fossiler foran
møllen ![]()

Andet
stop på turen var jo Voergaard Slot
- turens egentlige mål
![]()
Desværre må I undvære billeder inde fra slottet
Det var nemlig ikke tilladt at tage hverken
billeder eller fotografere inde på slottet
![]()
Men en super rundvisning - og fantastisk rum og ting -
det kan du glæde dig til hvis du ikke har været der
Læg lige mærke til skiltet på
det første billede - og ja vi passede på
![]()
Nu
var klokken gået hen og blevet halv et - så vi satte kursen mod
Sæby
(Vi var lige nogle der tankede i Sæby - du ved - os der "kun" kan køre 320 km på
en enkelt tankning)
Men så gik den ikke længere - vi satte kursen mod
havnen (vi holdt os dog på det
tørre
)
Vi okkuperede "Cafe
Smeden" - og minsandten om ikke Jens havde arbejdet her som
arbejdsdreng
Det var selvfølgelig nogle år siden - og dengang der rent faktisk var smedie i
bygningen ![]()

I
dag er der dog restaurant - og hvad var mere naturligt - end at vælge et
Stjerneskud
![]()
God mad - dejlige lokaler - og hyggelige Fossiler -
det var en god frokost
![]()
Jens
var jo lokalkendt - så vi
skulle da lige hen at se vandmøllen
i Sæby
Vandmøllen kan dateres helt tilbage til 1640 - selve møllehuset tilbage til 1710
Møllen var den gang
kongens ejendom - men mølleren ville gerne købe den - og skrev
et brev til kongen
Her underskrev han sig: "Eders
kongelige majestæts allerunderdanigste tro arve-undersåt"
Han fik den dog ikke (den blev senere sat til salg på en
auktion
)
Færgen
mellem Hald-Egense var næste
pitstop
Og vi pyntede
(naturligvis) i spidsen af den lille færge
![]()
.
.
.
.
Danmark
har jo ikke nogen isbrydere
længere
Og dog - de har været til salg siden 2012
Men det er kun lykkedes at sælge
Thorbjørn
Isbjørn og
Danbjørn er stadig til salg -
og de ligge her i Limfjorden - i havnen i Hals
![]()
.
.
.
Nu skulle vi jo så have været igennem
Lille Vildmose
![]()
Det
kom vi ikke - der var indkørsel forbudt for biler - og
Motorcykler
Men vi blev ikke snydt for en herlig
snoet og puklet vej - hjem mod Silkeborg
![]()
Selv to hårnålesving blev det til (de ligger lige syd for Fussing Sø - ved byen Alum)
Vi sagde pænt farvel
i Resenbro - med 400 km på triptælleren
![]()
.
.
En oplevelse rigere
![]()

Søndag, den 12. maj 2019 - afgang fra Lunden kl. 08.45 (kom lige 10 min før)
Voergaard
Slot er i 2018 kåret til Danmarks smukkeste
Herregård
![]()
Jamen så er det da naturligt, at vi på vores ture rundt til Slotte og
Herregårde
også besøger Voergaard
Slot ![]()
Voergaard
Slot ligger jo nordenfjords
![]()
Så vi starter fra Lunden kl. 08.45
- så vi er der når de åbner kl. 11.00
Og hvis du ikke har fået kørt på motorvej
endnu i år - så har du chancen her
![]()
Vi strækker lige benene efter ca. 100 km
Og ja - vi tager motorvejen hele vejen - 189 km
Ahh - de sidste 9 km er godt nok "gedestier"
![]()
Voergaard
Slot bugner af kunstskatte.
I Danmarks største private kunstsamling kan du se
Napoleons spisestel, kostbare
Mingvaser
sammen med fantastiske værker af
Rubens og Rafael
![]()
Voergaard er ikke et museum, men står som det er indrettet af den sidste
ejer, Greve Oberbech-Clausen.
Han har skabt den store samling af møbler, antikviteter, malerier, porcelæn og
sølvtøj fra sine besiddelser i Frankrig.
Bl.a. med klenodier fra Louis XIV (solkongen),
Louis XVI og Marie-Antoinettes personlige indbo
og værker af nogle af verdens største malere som Rubens, Rafael og El Greco
![]()
Og vi kommer på en rundvisning
på slottet (kl. 11.15) så vi også får lidt til ørerne
![]()
Entré og rundvisning koster kr. 110,- pr. næse
Efter
rundvisningen (og når vi har kigget lidt selv) sætter vi kursen mod
havnen i Sæby
![]()
Her skal vi nyde vores frokost
- og mon ikke den skal stå på fisk
Muligheden er der - endda med udsigt til Kattegat
![]()
Og bare rolig - der er kun 20 km til
frokosten
![]()
(Vi tanker også lige i Sæby - så vi kan komme
helt hjem)

Nu
er det jo (også) en motorcykeltur
![]()
Så bare rolig - ingen motorvej - det er ren råhygge -
180 km landevej / Gedestier
![]()
Men vi skal selvfølgelig også have nogle herlige pit-stops
Naturligvis når vi skal med Hals Egense
færgen - men da også når vi kommer til Lille
Vildmose
Og hvis vi nu er heldige - så kan det jo være at vi finder en
hugorm
(det gjorde vi for 14 år siden da vi var forbi Vildmosen
)
.
Og hvor skal vi have eftermiddagskaffen
- jamen det bestemmer du selv -
men det kunne fx være ved Fussing Sø
(hvor vi stopper
)
For du har selvfølgelig fyldt
topboksen op med kaffe/te - så der både er formiddagskaffe og
eftermiddagskaffe ![]()

Og vejrudsigten
lover strålende sol - og 2-cifrede varmegrader
![]()
Så alt i alt - en motorcykeltur der
indeholder det hele - skønne veje - store oplevelser (og 180 km
motorvej
)
Og så er turen også god træning - inden vi skal til Harzen i Kr. Himmelfartsferien
På gensyn i Lunden (Fuldt
tanket
) - Søndag
den 12.05.2019,
afgang kl. 08.45
