Jamen selvfølgelig er Motorcyklen da klar til turen
Men når man nu skal en tur til udlandet - så kan der være meget langt til det autoriserede værksted - og så skal den altså være OK
Lad mig røbe det med det samme - der har ikke været én eneste tur, hvor der ikke er sket et eller andet
Selv har jeg da også prøvet det -
se lige bagdækket på Intruderen
Og det sker selvfølgelig 200 meter fra toppen af Passo Giau
Men ellers kan det være alt muligt - lige fra en
pære der går - eller en
bagbremse der ikke vil mere
En bolt/møtrik der løsner sig
- eller et batteri der brænder
ud
Nedenfor har jeg lavet en lille tjekliste som er god at løbe igennem inden du tager af sted
Tjek motorcyklen inden du tager af sted | |
Hovedpunkt | Beskrivelse |
Bremser | Bremseskiverne
overholder minimumsmålene (altså tykkelse) Tjek eventuelt om der er en kant i yderkanten af skiven Bremsebakkerne er nye - når du kører i bjergene slides de rimelig meget - så derfor friske bremsebakker Bremsevæske - jamen der skal selvfølgelig være nok på - både foran og bagpå Og så en god regel - bremsevæske mister sin effektivitet både med årene - og når de bruges Så et godt tip - skift bremsevæske hvert andet år Det sidste oplever du ved at bremserne er blevet varme - og så kommer der vand/damp i systemet - og så virker bremserne ikke før de bliver kølet ned igen - og det samme gør sig gældende for koblingsvæske Et godt tip er det i øvrigt at undgå at bremse Spøg til side - kør i et gear, så du kan bruge motoren til at bremse, når du kører nedad |
Dæk | Dækkene skal være rimelig
nye - ikke bare "gode nok"
Det var det der skete for mig - jeg havde tjekket dem - og var sikker på, at de kunne klare en tur mere Men nej - det slider rigtig godt på dækkene, når vi "swinger" hele tiden Plus en masse acceleration og deceleration på en "bakke" på 10 procent Det er ikke nok at der er slidbane ude i siden - der skal også være mere end nok midt på dækket Tjek om dækket er for gammelt - på dækket kan du se hvornår det er lavet - en DOT mærkning Fx betyder "2517" at dækket er lavet i uge 25 - år 2017 (er det mere end 5 år gammelt - skift det ) Og når du nu er i gang med at tjekke dækket - så tjek også lige dæktrykket Der er ikke noget værre end at køre med for lidt dæktryk i Alperne - den er ikke til at vride rundt i svingene I min manual står der at dæktrykket skal være 29 psi både for og bag - men det er altså for lidt Dækket kan klare meget mere (45 psi) - og da jeg fik 38 psi i begge dæk - så kørte det - prøv det Jeg har på min Africa Twin monteret 2 dæktryksmålere som "støhætter" Se lige Alaskas hjemmeside - så bliver du også mere sikker på, at du har det rigtige dæktryk |
Styretøj | Tjek at der ikke er slør i styret Og hvis der er hydraulik-olie i støddæmperne - så må den - ligesom bremsevæsken - ikke være mere end 2 år gammel |
Batteri | Batteriet
"slides" hele tiden - det mister noget kapacitet
konstant Og lige pludselig falder det sammen - og så er det slut for alvor Det udmærker sig ved at cyklen dør - mens du kører - og du får ikke gang i den igen Skift dit batteri hvert 5. år - så er du på den sikre side. Jeg har oplevet mange, der kommer ud for det - "jamen det har virket upåklageligt indtil nu" Men det er ikke noget der sker gradvist - det kommer lige pludselig |
Service | Jamen de fire første ting er de vigtigste - men
ellers - så giv din cykel et
service eftersyn
Ny olie - nyt oliefilter - tjek at alt lyset virker - alt er velsmurt og rent Der er nye tændrør (max 5 år) Cyklen er spændt efter - specielt de vitale dele er spændt med det rigtige moment Hav i øvrigt lige et par ekstra pærer med på turen |
Vask og Polering | Nej - nej - jeg skal ikke blande mig i hvordan
og hvad du bruger, når du vasker og polerer din cykel
Men jeg kan give dig et godt tips hvordan du selv bliver ren - bagefter Du investerer i et glas Nescafe Gold Jamen den er god nok - hæld lidt Nescafe ned i din ene hånd Hæld en lille smule opvaskemiddel oven på Luk hænderne sammen og gør dem våde uden på Nu vasker du hænderne i denne herlige blanding af Nescafe og opvaskemiddel Og når du har skyllet hænderne - så er dine hænder helt rene Og ikke nok med det - de er bløde som en barnenumse - og skal ikke smøres i nogen creme Tro det eller ej - det er simpelthen det bedste råd jeg overhovedet kan videregive NB: Du kan også bruge kaffegrums |
Skift af Håndtag | Hvis du vil have nye håndtag på cyklen (det kan
jo være, at du vil have varme i håndtagene
) Så tages de gamle håndtag let af ved brug af trykluft (sæt trykluftpistolen ind under håndtaget) De nye håndtag sættes let på ved at bruge hårlak (så glider de fint på og efter 10 min. så sidder de fast) |
Olie m.m. | Vil du vide mere om olie (Motorolie -
bremsevæske - hydrualikolie - kæde olie - eller! Så læs hvad MCTC har skrevet |
Tjek dig selv inden du tager af sted | |
Hovedpunkt | Beskrivelse |
Kursus | Gør dig selv en tjeneste - tag på et kører teknisk kursus hvert
3. eller 4. år Det gør jeg selv - ikke fordi jeg lærer noget nyt - men jeg får det hele genopfrisket - og får øvet mig i alle de situationer som jeg håber jeg aldrig kommer ud for De andre år gennemfører jeg lidt "MC-gymnastik" ved sæsonens start Du ved - bremseøvelser - swingteknik - undvigemanøvre - bare lige for at være "Fit for Fight" Har du fået ny Motorcykel - så tag på kursus - den nye cykel kører helt anderledes end den gamle |
Udstyr | Et mit outfit (beklædning) som det skal være Specielt - hvor gammel er din hjelm. Hvis den er mere end 5 år gammel - så forkæl dig selvmed en ny (og smart) hjelm Hvis den har været en tur i asfalten - ikke fordi du er væltet - men måske bare er faldet ned fra cyklen da du tankede - altså hjelmen er faldet ned - ikke dig Så bør du altså også købe en ny - den kan have fået en lille usynlig revne Og sådan en revne er ikke god hvis det lige pludselig går rigtig galt Er der beskyttelse i både jakke og bukser - er dine handsker OK (vandtætte - bløde - og sikre) - og er dine støvler sikre - eller bare behagelige |
Min liste er jo nok ikke fyldestgørende - men giver dig måske alligevel en
"nå-ja-oplevelse"
Har du ting som du synes skal med på listen - så
skriv endelig - så ajourfører jeg listen
MVH/Julle