14
Fossiler indtog Lolland-Falster i Kr.
Himmelfartsdagene
![]()
Vi startede turen i Salten - og tog den "næsten" direkte
vej til vores første pitstop
Og det var på Svinø - lige syd
for Middelfart
![]()
Siden her er lidt blandet -
skiftende mellem Film og Billeder
Og når der står FILM - så er
det en film
![]()
(og
når det der ikke står noget -
så er det et billede
)
Her på Svinø nød vi den første del af formiddags-madpakken
Og var der også lige tid til Sparke lidt dæk - YES
Vi skal jo ikke glemme hyggen
![]()
Og
hyggede os - det gjorde vi - både på motorcyklen - og ved
Valdemars Slot
![]()
Vi havde fundet en lille omvej da vi kørte igennem det sydfynske bakkede landskab
Kan kun anbefale at tage turen omkring Jordløse bakker
Som du kan se - så nød vi anden del af
formiddags-madpakken her ved vandkanten
![]()

Nu
manglede vi ikke mange kilometer før vi landede nede ved færgen i
Spodsbjerg
Her stødte både Kirsten, Ansgar, Anna og Frank til os -
så nu var vi fuldt hold
![]()
Nå du klikker på det første billede får du en FILM fra turen til Spodsbjerg
Vi var jo også forbi udstillingen om
Tunnelforbindelsen
Men der har jeg ikke lige nogle billeder (du har nok nogle
)
FILM
- vi tankede (selvfølgelig) så
vi var klar til morgendagens tur
![]()
Og så var det ellers bare at trille igennem det gamle Nysted - ned til Hotellet
.
.
.
.
.
.


Aftensmaden
blev indkøbt på Mole Grillen
Men indtaget på hotellet
![]()
Og
skal vi være helt ærlige når
vi snakker om Hotel Nysted Havn - YES
![]()
* Beliggenheden
er super (se lige udsigten fra værelset)
* Værelserne er prima
* Morgenmaden er super
* Betjeningen er helt i TOP
![]()
Så vi nød det i fulde
drag her på Hotel Nysted Havn - stor tak til Jens
![]()
Fredagen lagde ud med sådan et
let-overskyet vejr - men
fint til en motorcykeltur
![]()

Vi
skulle ikke trille ret langt før vi var ved vores første Pit-Stop
![]()
Høvænge Havn
er bare en "jolle-havn" - men ligger utrolig smukt
Vi snakkede med en lokal fisker - og det var
oversvømmelserne der havde lavet ravage
Se lige hvordan fiskerhytterne ligger lidt
hulter til bulter
Men et super sted at holde et "kaffe
og hygge stop"
![]()

FILM
- Vi skulle køre endnu kortere til vores næste Pit-Stop -
Høvængestenen
![]()
Høvængestenen er Danmarks 4. største sten med en vægt på 400 tons
Her skulle vi da lige foreviges
![]()
.
.
.
FILM
- Næste sting var jo lidt længere - men vejene blev jo ikke ringere
![]()
Det swingede og drejede -
og drejede og swingede
Og det var lige før vi blev
væk fra hinanden ![]()
Vi blev udsat for lidt falsk reklame - de lovede både hjorte og oddere på skiltene
Men en herlig tur langs med
Maribo Søerne
![]()
Vi
landede sikkert på torvet i
Maribo (selvfølgelig i spredt uorden
)
Og kom vi så i kirke - NO - men
vi hyggede os
Tid til vores formiddagsting - med udsigt
over søerne - og Domkirken
![]()
Og så blev vi da også klogere på klosteret - som var en gang

FILM
- Næste stop skulle have været Dodekalitten
![]()
Men jeg undlod at følge GPS'en - og fulgte skiltene
Det var en fejl - for vi endte
1,2 km fra Dodekalitten
I stedet endte vi ved en "mindre inspirerende
kiosk"
Restauranten var brændt - for
3/4 år siden ![]()
Bente og Christian
tog dog udfordringen
![]()


Står
på en Alpetop - næsten
![]()
Vi er på Birket Bavnehøj -
hele 30 meter over havets overflade
Havde vi tid til at nyde udsigten - næsten ikke
Vi skulle lige have styr på en Blå Oliebille
![]()
Ahh - I skal ikke snydes for udsigten - her fra
Lollands højeste punkt
![]()
FILM -
Turen hjem fra Bavnehøjen til Nysted gik både af Landevej - men jo også
små hyggelige snoede veje
![]()
Og
efter lidt hygge på Hotel Nysted Havn - var det tid til "rigtig"
aftensmad ![]()
Det gamle Pakhus
ligger lige 15 minutters gang fra hotellet (i Julle tempo
)
Og det var anstrengelserne værd
Læg lige mærke til at alle "de
ydmyge" er samlet ved det første bord
![]()
.
.

Altså
- Landevejen fra Nykøbing Falster til Gedser er altså ikke en
rigtig motorcykelvej
Der er ikke nogen film når du trykker på billedet - for det ville se ligesådan ud
- i 20 minutter
![]()
Hyggeligt er der tilgengæld i den lille lystbådehavn ved Gedser
Her kan man sagtens indtage sin
formiddagsting
![]()
FILM
- Til gengæld var vejen mellem Gedser By og
Gedser Fyr faktisk herlig
![]()
Den snor sig lidt - endda krydret med udsigt til havet

Helt
ud på spidsen kunne vi ikke
lige køre
Men det afholdt ikke
størsteparten af selskabet at tage turen helt derud
![]()
(Julle passede på cyklerne)

Næste
pitstop var Valdemarsegen -
Danmarks (og Nordens) største egetræ
![]()
En herlig lille gå-tur
igennem skov og ramsløg - slet ikke dårligt at
få rørt sig
(specielt ikke efter landevejen nordpå fra Gedser og udenom Marielyst)
Jamen det er da et ægte
"Fossil-billede"
![]()
FILM
- Fra Valdemarsegen satte vi kursen mod
Generalens Lyshus
Her kom vi igennem
Corselitze skovene
Og forbi selve herregården Corselitze
En herlig lille tur
![]()

Altså
- vi hyggede os og det gjorde
lystfiskerne også
![]()
De havde gang i både Grill og stegepande
Lækre nyfangede hornfisk - og
pølser krydret med ramsløg
Blev vi sultne - YES
- men næste stop var også havnen i Stubbekøbing
![]()

FILM
- Vejen fra Generalens Lysthus til Stubbekøbing er
rigtig motorcykelvej
![]()
Vi lavede dog ikke
nogen stop undervejs
Jeg kunne hele tiden høre nogen råbe "Jeg er
sulten"
![]()
Men det blev der rådet bod på i Havnekiosken
Og jeg kan anbefale deres ribbenstegssanwich
- den er ovnstegt - og super lækker
![]()
Efter
frokost skulle vi ikke køre langt - MC-museet
ligger jo også Stubbekøbing
![]()
Her brugte vi lige en times tid på både gamle motorcykler
og Radioer
Herligt lille museum
![]()
FILM
- Fra MC-museet til Krokodille Zoo
er der en herlig lille vej (ikke sååå lang
)
Her havde vi kun 50 minutter - men jeg kunne
sagtens have brugt mere tid
Vi skulle også
have været på Museum Obscurum i Nykøbing - men de lukkede allerede kl.
14.00
Nå - PYT - vi tog den direkte vej
til Nysted - og blev splittet for alle
vinde
![]()
Vi
blev dog samlet igen på Hotel
Nysted Havn
Se lige den bøf her -
den blev byttet
![]()
Jeg havde bestilt en RØD - og da jeg fik den -
så var det det rene smovs
![]()
Aftenen blev tilbragt
sammen med vores vært Jens
Og det blev vist lidt sent - for nogle
![]()
Vi må jo ikke glemme
hyggen
.
.
.
Søndag
morgen var der travlhed overalt
![]()
Vi skulle pakke
- både kuffert og cykel
Vi skulle have morgenmad
Og sidst men ikke mindst - sige pænt farvel
til hinanden
![]()
Nogle skulle over Fyn - nogle skulle til Gedser - og nogle til Rødby
.
.
Vi
var seks cykler og syv Fossiler som tog over
Rødby-Puttgarden
Bare 45 minutter - og en enkelt Croissant -
hurtigt overstået
![]()
.
.
.
.

Vi
var lige startet på Femern - STAU
![]()
Det tog en time
at køre over Femern - mod normalt 10 minutter
Samtlige tyskere skulle også hjem fra Kr. Himmelfartsferie
![]()
Så var det altså rart med et pitstop ved "Selenter See"
Landevejen fra Femern til Kiel er ellers en herlig vej
.
.
Frokosten
indtog vi ved Scandinavian Park
Nogle tømte topboksen - nogle købte Carry-Wurst - og
nogle shoppede ![]()
Og så var det ellers nordpå - og tilbage til Dannevang igen
.
.
.

Kan
6 cykler blive væk fra
hinanden mellem Grænsen og Skærup - Sagtens
![]()
Men det lykkedes - vi ankom i små grupper - og tømte det allersidste i topboksen
Vi mødte så også andre
- både fremmede - men også andre Fossiler
Så efter lidt dækspark var det tid at sige
pænt farvel til alle
.
.
Jamen - Jamen - Tusind tak for en rigtig hyggelig
tur til Sydhavsøerne
![]()
En oplevelse rigere
![]()
Julle
.
.
Hvor
er det lige man skal tage hen, når det er sommer
Sydhavsøerne - selvfølgelig
![]()
* Vi bruger én dag på at komme derned
* 2 dage på at komme rundt og opleve "det hele"
* Og så én dag på at komme hjem igen
Så derfor
4 dage i alt -
torsdag til søndag ![]()
Jeg kan fortælle at hele hotellet nu er booket - der er ikke flere værelser ledige

Vi
skal bo i Nysted - nærmere
bestemt - Hotel
Nysted Havn
![]()
På billedet er det den store røde bygning (lige til venstre for Dannebrog
)
Så der er den skønneste udsigt
ud over den lille havn
Hotellet er dog "kun" et morgenmadshotel
Men de har en
Cafe der har åbent om
eftermiddagen.
Og nok så vigtigt - en Bar
der har åbent om aftenen
![]()
(Vores hotelvært er "Nystedmester
i Gin og Tonic"
)
Men der er
flere restauranter på selve havnen
hvor vi kan få vores aftensmad
(Frokosten spiser vi jo ude på turene
)
PS - Nysted ligger på
sydsiden af Lolland (se kortet ovenfor)

Vi
lægger ud i
Salten
kl. 08.00
![]()
Og så ellers den direkte vej til Fyn - og her starter så de lidt mindre veje
Første stop - Lystbådehavnen på Svinø
![]()
Vi følger sydkysten af Fyn - indtil vi lander på
Valdermars Slot (ca. kl. 11.00) på Tåsinge
Vi skal med færgen kl. 13.15
med
Spodsbjerg-Tårs
- og nyde vore frokost om bord
Sidste stop inden hotellet - er ved
Tunnelbyggeriet ved Rødby
![]()
Du skal selv
bestille færgebillet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
| Svinø Lystbådehavn | Valdemars Slot | Spodsbjerg - Tårs | Femern Tunnelen |
.
Vi
havde jo en lidt længere tur i går - så dette
er dagen hvor vi kan være tidligt hjemme
og nyde havnen i Nysted
![]()
Men ikke en dag uden oplevelser - fx
Danmarks 4. største sten
(og Døllefjeldemusse)
Syndsforladelse får vi
ganske gratis i Maribo Domkirke
![]()
Men turen står også på tre oplevelser - helt til tops !!!
Først Dodekalitten - en
meget speciel oplevelse - efterfulgt af
frokost i Kragenæs
![]()
Og så helt til tops - Birket Bavnehøj
- Lollands højeste punkt - på hele 30 meter
.
|
|
|
|
| Maribo Domkirke | Dodekalitten | Kragenæs | Birket Bavnehøj |
Når
vi kommer til
Nykøbing Falster
sætter vi kursen sydpå - formiddagskaffe på "Bramgåsen"
![]()
Men vi skal da også helt ned på sydspidsen af Falster -
Gedser Fyr/Odde
Nordpå igen - op til Danmarks største træ
- Valdemars Egen - og et smut til Generalens
Lysthus
![]()
Frokosten nyder vi på havnen i
Stubbekøbing ![]()
Nu skal vi opleve noget - men Det Koster - først
MC-museet i Stubbekøbing
Så Krokodille Zoo - og endelig
Obscurum og vores
eftermiddagsting i Czarens Hus
![]()
.
|
|
|
|
| Gedser Odde | Frokost i Stubbekøbing | MC-Museet | Obscurum |
Jamen
vi skal da også lige et smut til Tyskeland
![]()
Jeg har faktisk ikke været med
Rødby-Puttgarden før - på motorcykel
Så det skal da prøves
(kl. 10.20) - så der er tid til at nyde vores morgenmad på hotellet
![]()
Turen er kun 50 km længere end hvis man tager via Storebælt
Og så kan der lige blive handlet lidt i
grænsekioskerne
![]()
Du skal selv bestille
færgebillet (og huske dit pas
)
.
Så det bliver turen med masser af Hygge -
God MC-kørsel - og unikke oplevelser
![]()
.
Du kan desværre ikke komme med på vores tur til Lolland-Falster
(der er ikke flere værelser)
![]()
I alt har vi 6 Dobbeltværelser og 2 Enkeltværelser (altså max 14 deltagere)
Der er lidt forskellige priser
på værelserne - så se lige nedenfor hvad der stadig er ledigt
Priserne er inkl. morgenmad -
sengelinned og håndklæder
![]()
Frokosten spiser vi jo ude på turene - den og drikkevarer er
ikke med i prisen
Tilmelding: Send en
mail til Julle med hvad du gerne vil booke
![]()
(sidste tilmelding 31/1-2024)
Du skal ikke betale noget før vi er på Hotel Nysted Havn (men
det koster
500,- kr. at melde afbud (per mand m/k
)
| Deltagerliste | |||
| Navn | Telefon | Afgang fra | Værelse |
| Bente Knudstrup Søren "Julle" Julsbæk |
6166 8120 2674 8113 |
Salten kl. 08.00 Salten kl. 08.00 |
Superior -
1.650,- Superior - 1.650,- |
| Kirsten Clausen Ansgar Andersen |
2162 7624 5127 9121 |
Kører selv Kører selv |
Superior -
1.650,- Superior - 1.650,- |
| Lisbeth Hamann Jan Erik Hamann |
6145 4134 3096 3707 |
Salten kl. 08.00 Salten kl. 08.00 |
Superior -
1.650,- Superior - 1.650,- |
| Christian Fisher Peer Løber |
2174 0199 3022 4541 |
Salten kl. 08.00 Salten kl. 08.00 |
Superior -
1.650,- Superior - 1.650,- |
| Anna Lund Frank Lund |
5050 1232 2382 1300 |
Kører selv Kører selv |
Superior -
1.650,- Superior - 1.650,- |
| Filip Engsig-Karup Alex Borgbjerg |
6168 7084 2168 6555 |
Salten kl. 08.00 Salten kl. 08.00 |
Superior -
1.650,- Superior - 1.650,- |
| Knud Vase | 2183 9666 | Salten kl. 08.00 | Enkelt - 2.250,- |
| Søren Wiborg | 2046 1719 | Salten kl. 08.00 | Enkelt - 2.250,- |
PS: Forskellen på Superior og Standard værelserne er både størrelsen og
udsigten (Superior er de største og med udsigt over havnen
)
Hvis du vil bo på Dobbeltværelse - skal du
selv finde en at sove i ske med
![]()
På gensyn på Lolland-Falster
![]()
Julle
![]()