Julle lovede
at turen til "Am Felsen" ville blive "Årets hyggeligste Kr. Himmelfartstur" ![]()
Og se lige dette billede - det
kan ikke blive hyggeligere
![]()
Herligt samvær - skønne MC-veje - ingen nedbør overhovedet - kan ikke være bedre
Ahh - hvis man nu
absolut vil finde nogle huller i osten
Så var det altså lidt køligt
- specielt i over 800 meters højde
Og så står de der skilte om jernbaneoverskæring
alt for tæt på vejen
![]()
Vi
havde jo to fulde dage i Harzen
- og begge dage startede vi med at køre til Swinget
Og det var jo bare for at varme dækkene op
![]()
Ahh - det var jo også for lige at sparke lidt dæk - og strække benene
Vi indtog jo swingene allerede kl. 09.00 - og så havde vi
vejene helt for os selv
![]()
Her
på den første dag i Harzen var vi "kun" i det
gamle øst-tyskland
Og vejene - asfalten her er altså helt
perfekt
![]()
Og én af de bedste er netop turen fra "Swinget" til Hasselfelde
Herlig bred vej som swinger - hele tiden (tryk på billedet)
Ahh
- der var en enkelt vej som ikke var perfekt
![]()
Og det var vejen til vores formiddagssted - Todtenrode
Måske var det fordi den var
spærret
![]()
Men når der er vilje - så er der også en vej

Og
Todtenrode er altså et
herligt sted
Her kan man få sin "Heisse Sjokolade mit Schlagsahne"
Endda med Torten
![]()
Og også en på opleveren - det er
udsmykket efter alle kunstens
regler
![]()
Quedlingburg
er jo byen med omkring 1.200
bindingsværkshuse
Og her gik vi ind på Rathausplatz og fik vores frokost
Det var jo højsæson for
hvide asparges - så det var der da også nogle der fik
![]()
Sidste
stop på vores rundtur var "Biergarten"
ude ved skovsøen
Her kan man godt nyde en Radler
- eller !!!
Endda i skovens dybe stille ro
![]()
Og så var det ellers bare hjem til Felsen
Lidt grus - lidt "modsat
ensrettet" - lidt "vejen er
spærret"
![]()
Men så ellers tanke og hygge
om aftenen
Men mit billedarkiv er mildest talt ringe - så har du nogle billeder - så send dem endelig til Julle
Men
du skal ikke snydes for to små film
Den første her er fra vejen op til Sct. Andreasberg
Vejen er jo en rigtig MC-vej - med superlækre swing
Men det er asfalten altså ikke
![]()
Du skal både holde øje med swingene - og hullerne i asfalten ![]()
Og
den anden film er fra vejen ned til Altenau
Også her super MC-vej - men altså også en
super asfalt
![]()
Læg i øvrigt mærke til "skovdøden" - også på denne strækning

Jeg
har dog modtaget 2 billeder
Heksen
fra Sct. Andreasberg (hun hænger jo overalt i Harzen
)
Og så et fra museet
på Torfhaus (vi er lige dér
)
Og det var jo også det der var formålet
Årets hyggeligste Kr. Himmelfartstur
I
skal altså heller ikke snydes for Jens V's
herlige film
Det er bare ren
råhygge
![]()
En oplevelse rigere
![]()
Julle
![]()
Har
du nogle gode billeder - så send dem til Julle
![]()
Fra torsdag, den 18. - til søndag, den 21. maj 2023 (uge 20)
Hotel "Am Felsen" er fuldt booket - og der er lukket for flere tilmeldinger
Kr.
Himmelfartsturen går i 2023 (igen) til Harzen
![]()
Vi skal simpelthen bo midt i Harzen
(den kendte by "Königshütte")
![]()
Så er der ikke ret langt til "det hele" - og
de gode MC-veje starter med det samme
Der er
592 km fra Lunden til Königshütte (når vi tager Motorvej OG
Landevej
)
Nedenfor kan du læse alt
om turen(e) - hvad det koster - og hvordan du tilmelder dig
Jeg lover dig - det bliver
årets hyggeligste Kr. Himmelfartstur
![]()
Vi
har simpelthen fundet "stedet" - nemlig
Pension am
Felsen
![]()
Og ja - det ligger i Königshütte
- mere specifikt for enden af en blind vej i Königshütte

Ud over selve overnatningen
er der halvpension - kan ikke
være bedre ![]()
Så et velassorteret morgenbord
venter når du har klaret din skønhedssøvn
Og så venter der en lækker
aftensmad
når vi har været ude på tur
)
Men selvfølgelig først når vi har fået en velfortjent
Dunkel på terrassen (se lige billedet
)
Så altså 3 x overnatninger - 3 x
morgenbord - 3 x aftensmad
![]()

Selve
hotellet ligger som sagt for enden af en blind vej -
"klemt inde" mellem klippen "Felsen" og Floden
Floden "Kalte Bode" løber simpelthen langs med parkeringspladsen
Så hotellet kan ikke ligge smukkere
- væk fra al støj (bortset fra de andre Fossiler
)
Og er du til "bjergbestigning"
- så kan jeg anbefale en tur op på klippen - der er
den skønneste udsigt
![]()

592
km venter forude - så derfor -
afgang fra
Lunden kl. 07.00
![]()
Tid til en kop "et-eller-andet" på Frøslev - og afgang herfra kl. 09.00
Skal du have lidt frokost
- så tag det med i Topboksen
For rastepladsen Schackendorf
er ikke noget at råbe hurra for
![]()
Her tanker vi også (hvis din MC kan klare 300 km - kan du nøjes med at tanke
her)
Det er vores stop ved Rölings
til gengæld - her kan du få kage til kaffen
![]()
Lige før vi når vores mål (5 km før) - så tanker vi i Elbingerode (klar til næste dag)
Dunkel og Aftensmad nyder vi på Pension am Felsen i Königshütte
Turen hjem går næsten den
samme vej ![]()
Jeg har dog valgt at køre over Celle
Og lave et rast i Bispingen -
det er lidt af en oplevelse
![]()
Når
vi så ankommer til "Am Felsen" - så ser det sådan ud
![]()
(tryk på billedet og se de sidste par 100 meter)
592
km ned til Harzen -
272 km rundt i
Harzen - 569 km hjem igen
![]()
Så kan det ikke være nemmere - i alt 1.433 km
På kortet her kan du se, at vi (stort set) kommer
hele Harzen rundt
![]()
(Det passer ikke - men vi kommer både i Øst og Vest)
Og ved du hvad det bedste er - det swinger alle 272 km
Nedenfor har du en lille beskrivelse af det der venter os
![]()
HARZ-01 - Quedlinburg - 144 km
På denne tur kommer vi udelukkende til at køre i det gamle DDR
Så mange af tingene vil nok være nye for mange
Men jeg lover dig - ikke ringere
end du ellers er vant til i Harzen
![]()
.
.
Vi
starter med at køre ad små hyggelige veje ned til "Svinget"
![]()
Vejen ud ad Königshütte
hører ikke til de største - men til gengæld
rigtig hyggelig
Jeg vil påstå, at den er rigtig god at varme
dækkene op på
![]()
Når vi svinger til venstre - så swinger det rigtig - både op til "Hohegeiß"
- og ned til "Svinget"
Her laver vi en lille strækkeben-pause (og indtager måske en kop et-eller-andet)
![]()
Jeg
er helt sikker på, at dækkene er varme nu - så nu skal vi på 12 km "holder
det aldrig op med at swinge"
![]()
Vejen til "Hasselfelde" er
godt nok rigtig landevej - men sikken en
Når vi når lidt længere - så kommer vi på en herlig "gedesti"
der følger et lille vandløb
Og her holder vi os godt til højre
på vejen - for det er ikke altid til at se hvad der kommer imod os
![]()
Målet er "Treseburg" - en
lille perle i Harzen
![]()
Vi
skal dog lige lidt længere - inden vi drejer ind ad en
grussti
Jamen du læste rigtig - vi kan ikke ungå
at komme på grus ![]()
Og for enden af grusstien ligger "Todtenrode"
- vores formiddagssted
Her vil du opleve et byggeri - som du nok ikke har set magen til
Vi skal nok bruge lidt tid
til både kaffe og oplevelser
![]()
.
.
Vi
har allerede været på "Swingtur" et par gange - men vi kan nok godt klare
én mere
![]()
Så det kommer vi, når vi sætter kursen mod "Quedlinburg"
Quedlingburg er jo bindingsværksbyen
over alle - omkring 1.300 stk.
Her skal vi nyde vores frokost
på torvet ![]()
Kunne måske være en gang hvide asparges
- det er jo højsæson
.
.
Jeg
beklager - vi skal lige køre lidt almindelig landevej
![]()
Men så kan frokosten også komme helt på plads
Vi skal dog på et lille grusstykke
mere - inden vi indtager "Biergarten"
![]()
Her vil vi nyde en lille ting (måske en "Radler") - som afslutning på vores tur i Øst-Harzen
.
.
.
. HARZ-02 - Andreasberg - 128 km
I dag starter vi jo i det gamle
Østtyskland - men indtager også
Vest-Harzen
![]()
Jamen har du været i Harzen før - så vil der nok være flere steder at
nikke genkendende til
Vejene er måske nogle andre - men absolut et besøg værd
![]()
Og så skal du måske have et par travesko
med i Topboksen (hvis der er plads
)
.
.
Var
vi ikke også i "Svinget" på
den anden tur - åhh jo
![]()
Men denne gang tager vi den "den
anden vej"
For du skal da ikke snydes
for den bedste landevej i hele Harzen
![]()
Og i dag holder vi en rigtig formiddagspause her
.
.
Vi
swinger videre - og målet er byen "Sorge"
Her ligger "grænsemuseet"
- altså et lille museum der viser grænsen mellem øst og vest - som den var
![]()
Skal vi ud at gå - ca. 2 x 1,5 km
- YES - men så vil du også opleve grænsen i virkeligheden
Bare rolig - der bliver ikke skudt på os - men
super oplevelse
![]()
.
.
Nu
trænger vi til Frokost - og
den indtager vi i "Sct. Andreasberg"
![]()
Turen op til Sct. Andreasberg er noget af en prøvelse
Det går stejlt opad - det
swinger - hele tiden (og
asfalten var ikke for god da
jeg var der sidst
)
Frokosten er dog i top - du får lige det du
allerhelst vil have (hvis du bestiller det
)
.
.

Dagens
sidste mål er "Torfhaus" -
turens højdepunkt - ca. 800 m
![]()
Hvis ellers vejrguden vil det - så kan du nyde en kop
Heiße Chokolade mit Schlagsahne
Endda med udsigt til det højeste punkt i Harzen -
Brocken / Bloksbjerg - 1.141 m
![]()
På hjemturen snor vi os via Drei Annen
Hohe - tilbage til Hotel am Felsen
(selvfølgelig forbi tankstationen
i Elbingerode ![]()
Kan
vi nu være sikre på, at vi får noget god
MC-Kørsel - YES
![]()
Jeg kunne vise dig mange filmklip fra Harzen - men - bare rolig - jeg nøjes med et enkelt
Det er fra vejen til Treseburg
- en af de herlige veje vi vil opleve i 2023
Filmen er godt nok på 3 min. - men jeg synes du skal
se den HELT til ende
![]()
Jeg kunne sagtens have valgt et andet klip - for der er så mange skønne veje at
vælge imellem
Og det var så mit udkast
til hvad vi kommer til at opleve
Men har du "vejen" som du SKAL på - så er du selvfølgelig velkommen til det
![]()
Der er forhåndsreserveret Hele hotellet -
og der er plads til 17 Fossiler,
der alle
kan lide at "sove i ske"
![]()
(Du finder selv ud af hvem det skal være)
| Deltagerliste | |||||
| Nr. | Værelse | Navn | Mobilnummer | Pris | Frem og Tilbage |
| 01 | 4 sengs |
|
6168 7084 5216 7475 2046 1719 2183 9666 |
1.150,- 1.150,- 1.150,- 1.150,- |
Lunden kl. 07.00 Frøslev kl. 09.00 Lunden kl. 07.00 Lunden kl. 07.00 |
| 02 | 3 sengs | 2674 8113 4010 3988 2361 9852 |
1.150,- 1.150,- 1.150,- |
Lunden kl. 07.00 Lunden kl. 07.00 Lunden kl. 07.00 Autocamper |
|
| 03 | Dobbelt | 2162 7624 5127 9121 |
1.450,- 1.450,- |
Kører selv Kører selv |
|
| 04 | Dobbelt | 2282 1144 2281 9452 |
1.450,- 1.450,- |
Lunden kl. 07.00 Lunden kl. 07.00 |
|
| 05 | Dobbelt | 2462 0726 2362 0257 |
1.450,- 1.450,- |
Lunden kl. 07.00 Lunden kl. 07.00 |
|
| 06 | Dobbelt | 2978 3990 7162 3834 |
1.450,- 1.450,- |
Frøslev kl. 09.00 Frøslev kl. 09.00 |
|
| 07 | Dobbelt | 2286 6252 3022 4541 |
1.450,- 1.450,- |
Lunden kl. 07.00 Lunden kl. 07.00 |
|
| Bor på Königshof (aftensmad på Felsen) | |||||
| Enkelt | 4025 8218 | 350,- | Kører selv | ||
| Dobbelt | 6145 4134 3096 3707 |
350,- 350,- |
Lunden kl. 07.00 Lunden kl. 07.00 |
||
Når jeg har fået en melding om, at du har betalt - så vil der være en "
"
foran dit navn - det er din kvittering
for at du har betalt (Opdateres en gang om ugen)
Ja jeg ved det godt - 17 pladser
er ikke mange - men mon ikke det kommer til at passe alligevel
Og ja - vi skal alle sammen sove i ske
- der er simpelthen ikke enkeltværelser - og altså heller ikke
flere end de 17 senge vi har bestilt
![]()
Værelserne
ligger ikke alle sammen i "Hovedhuset"
4-sengs-værelset og 3-sengs-værelset ligger begge i hovedhuset
Alle 5 dobbeltværelser ligger i "Annekset"
Men bare rolig - der er ikke mere end 75
meter hen til "Hovedhuset"
Alle værelserne er selvfølgelig med bad og toilet (og sengetøj og håndklæder
)
.
Tilmeldingen sker ved at sende en mail til Julle senest 31. januar 2023 med følgende indhold:
| Punkter | Eksempel |
| Navn | Søren "Julle" Julsbæk |
| Mobilnummer | 2674 8113 |
| Sammen med | XXX (og evt. YYY og måske
ZZZ |
| Frem og Tilbage | Lunden kl. 07.00 |
.
Du betaler til MC-Fossilernes konto
1551 - 4790 033 863
senest den 31. januar 2023 (i løbet af
januar
)
Pris for 2-sengs-værelse: kr. 1.450,- pr. næse
Pris for 3- og 4-sengs-værelse: kr. 1.150,- pr. næse
Pris for 3 x aftensmad: kr. 350,- pr. næse
Priserne for værelserne dækker overnatning, morgenmad og aftensmad
(frokosten spiser vi ude på turene
)
NB-NB
- Hvis du melder afbud
-
vil du ikke få alle pengene
tilbage - vi tager et "gebyr" på kr. 500,-
(som vi andre drikker op
)
Jamen
- jeg har selvfølgelig bestilt "Kaiserwetter"
til hele turen
![]()
Men hvordan er vejrguderne nu indstillet - har vi ofret dem nok opmærksomhed
![]()
Uanset hvordan vejret blliver - så
gennemføres turen
Vi tager af sted - i både sol, regn og slud
![]()
Men når det nu selvfølgelig bliver Kaiserwetter - så gennemfører vi turene
dernede som planlagt
Hvis det derimod - mod forventning - står ned i stride strømme - så ændrer vi
nok lidt på rundturene
Der er ingen grund til at sætte livet på spil
- så bliver der bare hygget - endnu mere
![]()
Har du spørgsmål til turen - så spørg endelig
![]()
På gensyn i Harzen
![]()
Julle
![]()