Harzen - 2026 - Billeder

Der var jo hele tre ting som vi ønskede os på vores Kr. Himmelfartstur

Vi skulle hygge os - Vi skulle opleve noget - og Vi skulle have noget god MC-Kørsel

Og ved du hvad - vi fik det hele

På denne side har du så lidt billeder og "skriv" om vores tur

 

Hvis du har nogle billeder fra turen - så send dem endelig på mail til Julle

 

Siden er ikke færdig endnu - hav lidt "tålmod"

 

Torsdag, den 14. maj - Salten - Königshütte

Vejrudsigten havde lovet regn hver eneste dag - undtagen når vi kom hjem

Heldigvis blev det slet ikke så slemt - men helt undgå det kunne vi ikke

Heller ikke på vores tur ned til Harzen - værst var det ved vores stop ved slusen

Men ellers - 600 km på næsten tørre veje

 

Altså - motorvejskørsel har aldrig været min livret

Med 600 km forude - måtte vi bide i det sure æble - halvdelen af vejen
Men når det nu skulle være - så gør det jo ikke noget når vejret ser sådan ud

Jeg var spændt på hvor mange km/l min nye cykel kunne klare på motorvej
På "normale" Fossilveje kører den over 30 km/l - på motorvej lige omkring 20 km/l

 

Men vi undgik altså ikke regnvejr på turen ned til Harzen

Tre gange røg vi ind i nogle byger - heldigvis af kort varighed

Så med et fornuftigt tøj - så blev det hurtigt blæst tørt
Det værste var nok omkring "Elevator-slusen"
Her fik jeg slet ikke taget nogen billeder

 

Vores eftermiddagsstop holdt i ved Rölings

Her var der både chokolade og lagkage på menuen

Vi indtog det udendørs - men dog i tørvejr
(men cyklerne blev skyllet rene )

 

 

Vel ankommen til Königshütte nød vi en lille en på "Am Felsen"

Her fik vi så også en lille overraskelse
Alle deltagere fik et "Fossil-krus" i erindringsgave - til minde om turen

Og så blev vi ellers beværtet med en herlig middag
Selvfølgelig lå vi i vores senge kl. 22.22!

 

 

 

Fredag, den 15. maj - Todtenrode - Kalkbrud

Som du kan se på billedet - så var vi kommet til Harzen

Og det skulle selvfølgelig udnyttes
Så det blev jo til herlig MC-kørsel - både op og ned - og swing-swing

Ruten blev lidt afkortet - men det gjorde nu ikke turen ringere

 

 

Så efter et herligt morgenmåltid gjorde vi os klar

Vi havde delt os i 2 hold - bl.a. fordi vi jo var 19 cykler
Men også - så dem der havde lyst til lidt kvik-kørsel - kunne få det opfyldt

Og de gode veje starter lige uden for døren
Så det var med at være klar fra morgenstunden

.

Første sting var jo en herlig vej at få dækkene varmet op

Ud forbi Tanne - og op til Hohegeiss

Og så ellers ned til "Swinget" - hvor vi havde vores første pitstop

Jamen selvom det ikke var vildt - så var det altså godt

.

Foran os havde vi en af de bedste MC-veje

Landevejen fra "Swinget" til Hasselfelde er uovertruffen

Selvom det er en "landevej" - så er det bare så godt

 

.

 

Da vi kom til Treseburg (hvor vi skulle have haft vores formiddagsting)
Så var der desværre lukket

Så vi samlede tropperne - og fortsatte til Todtgenrode

Her trak skyerne meget sammen - så vi indtog en let frokost her
Og det var godt vi gjorde det - der var kæmpe vandpytter da vi kom ud

.

.

Og så blev vi ellers delt i to hold - nogle tog turen videre til Quedlingburg (bindingsværksbyen)
- nogle kørte til Rappbodetalsperre (den største dæmning i Harzen)
- Det er her der både er svævebane og gangbro over dalen 

Jeg har desværre ikke nogen billder fra nogle af stederne - men det har du måske

.

Sidste pitstop var ved kalkbrudet

Her nød vi både udsigten ud over brudet

Men kom også rundt og så hvor de bearbejdede kalken

(Blev cyklerne fyldt med kalk - YES )

.

.

Hvis du ikke tror mig - så se lige her

Man skulle tro at vi havde været nede i selve kalkbrudet

Det tog jo 2 dage at gøre den helt ren

.

 

.

 

Lørdag, den 16. maj - Museum - Andreasberg - Torfhaus

Så skulle vi helt til Tops

Både på HochHarzStrasse og ved Torfhaus

Men vi skulle da også lige opleve hvad DDR kunne frembringe

Vi kunne slet ikke vente med at komme til Bloksbjerg

.

Og se lige en morgen vi stod op til

Jamen det er da herligt - solen skinner
At der så var is på sadlen - det kunne vi da fjerne

.

.

.

Også i dag startede vi med at tage den gode vej fra Hasselfelde og ned til "Swinget"

Og ja - denne gang nedad - men det gør den ikke ringere

Og så ellers et lille pitstop - med lidt godt fra topboksen

.

.

.

Næste pitstop var DDR-museet

Her kunne vi opleve hvad de producerede i den tid, hvor det var DDR

Desværre har jeg ikke nogen billeder inde fra selve museet
Men det har du sikkert - så send dem endelig til Julle

.

.

Uden mad og drikke - jamen vi skulle da også have frokost

Og det skulle da være i Sankt Andreasberg

Ved du hvad det bedste er - vejen op til Sankt Andreasberg
Og det aller bedste - vejen var nyasfalteret - super

Det var frokosten også (måske en Strammermax )

.

Turen på HochHarzStrasse foregik i lidt støvregn - og temperaturen faldt til 7 grader

Så derfor er der også kommet lidt vådt på mit kamera
Men det gjorde ikke turen ned til Altenau dårligere

Og vi kørte 60 km/t hele vejen - og blev heller ikke Blitzet

.

.

Sidste stop på vores rundtur var jo også turens højdepunkt - Torfhaus

En herlig udsigt over til Bloksbjerg

Og en herlig kop chokolade rundede vores tur af

.

.

Da vi kom tilbage til Am Felsen - var der gang i den

Christian og Michaela havde lavet "Oktoberfest" til os

Det var både med "Schlagermusik" og dansktop

Jamen det blev en herlig aften - i super humør  

 

 

 

Søndag, den 17. maj - Königshütte - Salten

Utrolig så hurtigt et par dage kan gå

Men vi kan ikke klage - de lovede regnvejr begge dag
og vi det var vel bare duggen der ramte os ganske let

Nå - vi pakkede cyklerne - spiste os mætte og veltilpasse
Og sagde pænt farvel til Königshütte og vores værter

 


Vores hjemtur gik over Celle inden vi tog 7'eren videre nordpå

Og man kan altså ikke køre over Lüneburger Heide uden at lave et pitstop
Heller ikke denne gang - der er ikke noget bedre end helt nye friske hvide Asparges

Og der var heldigvis lige plads til 2 kg i topboksen

.

.
Celle er jo en utrolig flot bindingsværksby

Så vores første planlagte pitstop var lige foran slottet 

Herligt som snakken gik - men - vi skulle jo også hjem

Ud til 7'eren og op til Bispingen

Her nød vi frokosten - Kebab - Pizza - Carrywurst

Jamen der var ikke et øje tørt

Da vi nåede Frøslev - sagde vi pænt farvel - og pænt "på Gensyn"

.

Ak ja - som nævnt sådan en tur går alt for hurtigt

Sådan -  1.416 km blev det til

Og så sad vi ellers på cyklen i 17 timer og 42 minutter
Med en gennemsnits hastighed på 80 km/t (der var jo trods alt noget motorvej )

Og så skal jeg da lige prale lidt
Min cykel har en opgivet tophastighed på 150 km/t
Og det kan den - 152 km/t - på det flade stykke motorvej inden vi ramte Frøslev

.

Tak til alt og alle for en herlig tur - helt uden uheld

En oplevelse rigere

Julle