Lauge Jensen Motorcycles - fredag, den 30. marts 2012

Ideen med arrangemnet var egentlig, at det skulle have været et vinterarrangement;
men det passede ikke så godt ind i Lauge Jensen Motorcycles tidsplan så datoen faldt på d. 30-03-2012.

Arrangementet blev udvidet til også at indbefatte Vagn Jensen, Triumph og Dortes Bed & breakfast.

Det gik trægt med tilmeldingen hen over vinteren, men i løbet af febr., marts måned voksede interessen og vi landede på næsten 30 fossiler.

Efter et forrygende forårsvejr i ugen og week end´en før var vejrudsigten ikke god for fredag d. 30-03,
men da vi mødtes i Lunden kl. 13 så det ikke så ringe ud endda.
Det blæste noget, men ellers tørt og også nogen sol.

Efter den sædvanlige hjertelige gensynsglæde, der altid hersker i vores forening sadlede vi op med kurs mod Lauge Jensen Motorcycles i Løsning syd for Horsens.

Da vi ankom til Lauge Jensen manglede Preben, som ellers var dukket op på sin nyeste investering: En Aprillia, der vistnok kun går på 2 cylindre.
Preben var kommet af sted uden benzin på tanken og uden briller. Så på motorvejen var han kørt fra for at tanke og var efterfølgende  havnet hos Vagn Jensen Triumph.
Vi fik ham via mobiltlf. guidet på rette vej og alle var glade.






Vi blev mødt af en montør Henning og regnskabschefen Rie og gik ind på Danmarks eneste motorcykelfabrik.
Vi fik at vide at virksomheden har været i vanskeligheder og i gang med en rekonstruktion.
Jeg ønsker dem al mulig held og lykke, da jeg beundrer det mod og initiativ, der er lagt for dagen.



Vi blev mødt af produktions-og kvalitetschefen Thomas og rundvisningen startede.
Den første Lauge Jensen MC, som det har taget 7 år at få typegodkendt stod udstillet.
Ved siden af denne stod nr. 2, som er Uffe Lauge Jensens egen MC
Samtlige MC´ere er nummererede og unikke efter kundeønsker.

Der er til dags dato fremstillet 65 MC´ere og det er besluttet at bygge 500 stk af denne model kaldet ”The Great Dane”.
Herefter vil der komme en ny model.
Prisen starter ved 500.000,-kr. på danske plader.



Motoren - en 1800 ccm3 stor V2 a la HD (Ultima) med ca. 100 Hk og 140 Nm på baghjulet
- er importeret fra USA, men indsprøjtningen udviklet af Lauge Jensen.

Stellet, forgaflen, udstødningssystemet, sadel mm. er danskfremstillet.
Delene kommer hjem fra underleverandører og overfladebehandling og samles trinvis på forskellige lifte og der monteres ledningsnet.
Der sluttes af med en mapning af motoren som udføres af Uffe Lauge Jensen selv.
Hver cykel er bygget ud fra kundeønsker og der findes f.eks. 3 forskellige bagskærme/lygtearragementer.
Mange dele er CNC bearbejdede ud af aluminium, som almindeligvis bare er poleret op uden overfladebehandling.
Dog kan man efter ønske få det elokseret eller malet.




Pt. findes der kun ét typegodkendt tankdesign.
Tanken er importeret fra USA, men man overvejer at trække produktionen til Danmark.














Af kunder kan nævnes kronprinsen, som har fået sin monogram designet på cyklen
og Caroline Wozniackis cykel stod på liften inde til service.
Hun fik den, da hun blev verdens etter og der er ketchermonogram på gearskifterarmen og broderet Miss Sunshine og No 1 på den hvide sadel.

Lørdag d. 14. april er der mulighed for prøvekørsel af en Lauge Jensen motorcykel.
Se på hjemmesiden: http://laugejensen.dk

Efter en kop kaffe og at have hilst på Uffe Lauge Jensen Him self sadlede vi op
og turen gik videre til Vagn Jensen House of Triumph og Dortes Bed & Breakfast udenfor Horsens.
Kaj Verner guidede os sikkert på sin british racing green RS 955i ad små snoede veje frem til Vagn og Dorte,
hvor vi blev vist rundt i forretning og på værkstedet mens Dorte forberedte aftensmad og kaffe med kage til os.








Gæstfriheden var stor og det var en flok sultne fossiler, der blev bænket i cafeen i Dortes Bed & Breakfast og fik et solidt foder og en kop øl.
Herefter fortalte Vagn - og viste billedshow - meget engageret om sin store lidenskab Classic race på sine Norton Manx
– med en 1 cyl. 500 ccm motorkonstruktion oprindelig fra 1927, som yder omkring 55Hk på baghjulet og en tophastighed på 250 km/t vægt ca. 140kg.

Dette var meget indlevende og spændende berettet og herefter var der kaffe og kagebord.
Utrolig gæstfrihed fra værtsparret.





D. 18. april er der Triumph Roadshow hos Vagn Jensen, hvor der er mulighed for at komme ud at prøve de nye Triumph´er.
Turen gik herefter hjemad og vejret viste sig stadig fra sin gode side, vinden havde lagt sig men en smule køligt.

Endnu en tur og oplevelse rigere med MC Fossilerne.
En lang god sæson venter foran os.

 

John

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fossil virksomheds besøg

Vi skal besøge Danmarks eneste MC fabrik i Horsens
og efterfølgende slå vejen forbi Vagn Jensen Motorcykler  - Triumph også i Horsens.

Hans kone har åbnet et Bed & Breakfast i forbindelse med forretningen.

Tidspunkt:
Fredag d. 30-03-2012 kl. 14:00 hos Lauge Jensen Motorcykler Horsens

Vagn Jensen Triumph ved 17 tiden

Rundvisning i forretningen
Spisning 120,- pr. mand incl. kaffe og kage....


Foredrag ved Vagn Jensen Classic race.

Hvis du er interesseret tilmelder du dig til:

John Pedersen , pedersenjohn@mail.tele.dk , 2045 6157