Det er sommer - det er sol - og det er søndag
Så kort kan vejret beskrives denne herlige søndag i april, hvor MC-Fossilerne
havde budt op til dans.
Og jeg skal da love for - at cyklerne dansede om kap med solen.
25 forventningsfulde gæve gutter og gudinder var klar i Lunden, da Julle og Harald bød velkommen til en omgang MC-Gymnastik.
"Når man kører i kolonne, så er den bedste måde at forklare det på - at tegne lidt bag på jeres motorcykel - og bare rolig - det er almindelig kridt"
Sådan startede Harald sit lille indlæg i Lunden - og vi var da flere - som ikke var helt vilde med at køre rundt med et hvidt kryds bag på cyklen. Nå så slemt gik det ikke - men Harald havde da fået fuld opmærksomhed.
Og så blev der ellers tegnet og fortalt - hvordan er det nu man kører - når man nu som i dag er 25 cykler, der skal ud og trille.
Forreste mand til venstre - anden mand til højre - osv - og når vi når et vejkryds - så op og holde to og to - og sådan starter vi også - så vi alle sammen når at komme med over.
Og når vi nu kommer til fx et venstre sving/kurve - så hold jer ude til højre - men husk at holde øjnene på det sted, hvor vi skal hen. Ikke noget med at fokusere på vejkanten - for så havner du bare derude.
Og blev der hørt efter - det var nogle meget lydhøre Fossiler, som lyttede til Haralds guldkorn.
Men
vi kunne jo ikke blive i Lunden hele dagen - nu skulle det prøves i praksis.
(Og nej - det er ikke kun for de tungnemme, at der er to ens billeder - det
første viser billedet i stort, når du trykker på det - og det andet vil starte
en lille video fra turen til Fårvang)
(Beklager musikken til videoen - for mens Fossilerne kørte på vejen - så kørte
Giro-413 i radioen
)
Og Harald havde valgt en rute, hvor vi fik mulighed for at prøve det hele - lyskryds - højresving - venstresving - bløde lækre kurver - og hvad man ellers kan hygge sig med.
Atten kegler blev hurtigt sat op - 7 på den lille bane - 11 på den store.
Og så var det ellers bare med at gå i gang - sørg for at du har afstemt farten INDEN du kommer til første kegle (det skal du også gøre når du nærmer dig et sving) - ikke noget med at skifte gear eller bremse midt i det hele - knæene ind til tanken - og så holde en konstant fart igennem banen - og bare nyde hvordan at det er dig der har kontrol over cyklen - og ikke omvendt.
Og så skulle det prøves - mange gange - og det er helt sikkert - øvelse gør mester.
Da jeg startede på den lille bane, hvor keglerne stod med 15 meters afstand - var hastighed kun 30 km/t - men da jeg sluttede - var hastigheden 50 km/t - stadig med fuld kontrol.
Jeg ved godt at Harald snakkede om 80 km/t - men det glemte jeg helt
På den store bane var afstanden 20 meter mellem keglerne - så her var der mulighed for at give lidt mere gas.
Det første billede - giver et større billede - mens det andet billede giver et lille videoklip - så du kan få en fornemmelse af hvordan det "swinger" når Fossilerne "leger".
Nu skal man jo ikke risikere at få siddesår.
Så derfor blev der også indlagt et par velfortjente pauser - pauser hvor både vi og Harald kunne få os en kop varm kaffe/te - og måske også en ostemad - så depoterne kunne blive fyldt op.
Og nej vi er ikke ved Vesterhavet (det er bare et par jordbunker, som i øvrigt blev brugt til at køre lidt på (dog ikke af os))
Harald havde forberedt en rigtig fin bremseprøve. Kom med fx 60 km/t - få et lille diskret tegn - og brems så - så du stopper præcis ved keglerne. Først prøvede vi med bagbremsen alene - derefter med forbremsen - og til sidst med begge.
På den måde fik vi et rigtig godt indblik i hvornår vi skal starte med at bremse - og hvor meget tryk vi skal lægge på bremsen.
At Julle så ikke rigtig havde forstået det der med "et lille diskret tegn" - ja det lader vi lige stå et øjeblik
Anden del af bremseprøverne gik ud på at komme med h.h.v. 60 og 80 km/t - og så ellers bremse HELT op - og så få en måling på hvor mange (eller rettere få) meter det kunne gøres på.
Check selv her (hvordan bremseprøveresultaterne ser ud)
Sæt en kegle - og kør så rundt om den - hvor svært kan det være
Men prøv lige selv - fuldt styrudslag (en radius på omkring 2 meter) - og så
ellers bare rundt.
Det er ikke let (slet ikke når man skal have knæene HELT inde til tanken)
Bondemanden (på det andet billede) var slet ikke så ringe endda - selv var jeg noget længere væk fra keglen, da jeg prøvede
Sidste øvelse i Fårvang var racerløb. To baner blev sat op - og så var det ellers om at komme sidst ned i den anden ende.
10 mand tog kampen op - og efter flere indledende heat - var John, RedakSøren
og Jens Bondemand klar til den afgørende finale.
Og det var virkelig kamp til stregen. Finalen blev først afgjort på den sidste
meter (gør sådan nogle konkurrencer ikke altid det
).
Og resultatet blev, at Jens Bondemand kan bryste sig af at være det
langsomste Fossil.
Sidste års vinder var jo Ole - men jeg synes vi har fået en værdig afløser.
Efter at vi havde ryddet behørligt op efter os - så var vi enige om, at vi havde fortjent en lille en.
Og som sagt så gjort - Café Evald skænkede et herligt glas øl - og vi var enige om at det havde været en rigtig god dag.
En masse gode tips - en masse "Best in Praksis" - og vigtigst af alt - ingen uheld i år.
En stor tak til Harald for et vel gennemført arrangement - en en stor tak til Lars for lån af arealet.
Mon ikke vi er mange der også tropper op til næste år.
Således oplevet - Julle