MC-Gymnastik - 20. maj 2008

15 Fossiler tog imod tilbuddet om at blive mere dus med sin MC denne herlige maj aften. Programmet var jo offentlig gjort på forhånd - så det kom jo ikke bag på nogen - men en ting er jo at læse om det - noget ganske andet er det at prøve det i praksis.

Ingen tvivl om, at ALLE fik noget med hjem - og selvom jeg synes at jeg er rimelig habil motorcyklist - så syntes jeg også at jeg havde lidt mere styr på at køre gennem rundkørslerne på vejen - end på vejen ud :-)

 

 

 

Vi var jo forholdsvis mange - så vi delte os i to hold - så mens det ene hold lavede bremseprøver - så var det andet hold i gang med slalomkørsel og ottetals vendinger.

Ved bremseprøverne var Leif behjælpelig med at notere bremselængderne op (eller skrev han dem ned :-)

Jeg laver lige et skema længere nede på siden, så I kan se hvordan det gik.

 

 

 

Desværre havde vi (Ole) et enkelt uheld da motorcyklen laver en baghjulsudskridning (blokeret baghjul). Og som I kan se på billedet, så er Ole på vej ned (med ca. 50 km/t på dette tidspunkt)

Heldigvis skete der ingen alvorlige skader - hverken på Ole eller HD'en.

En erfaren motorcyklist - og en solid motorcykel - et rigtigt køresæt - og ikke mindst en hårdfør Ole klarede nedlægningen.


 

 

Navn

50 km/t

80 km/t

Johannes 22 - 10 - 11 26 - 27 - 28
Kurt 11 - 10 - 10 21 - 24 - 24
Julle 15 - 15 - 15 30 - 38 - 30
Henrik 14 - 10 - 09 23 - 25 - 22
Ole 07 - 06 - 07 16 - 16 - 14
Henning 09 - 07 - 08 20 - 20 - 21
Kirsten 09 - 08 - 08 32 - 36 - 20 - 20
Hans 07 - 08 - 11 22 - 21 - 18
RedakSøren 10 - 07 - 07 20 - 17 - 17
Erik 10 - 11 - 11 25 - 23 - 26
Jens 11 - 15 - 14 31 - 20 - 30

Selve bremseøvelserne foregik ved at vi de første tre omgange kom kørende med 50 km/t og bagefter kom med 80 km/t tre gange. Og tallene viser hvor mange meter der gik før vi holdt helt stille (målt på forkanten af forhjulet. Nogle er bedre til at bremse end andre - og nogle cykler er bedre til at bremse end andre :-)

Men uanset hvad - så ved vi nu hver især hvor langt der går før VI holder HELT stille. Og det er en god ting at vide - for så kan vi jo tilpasse vores hastighed - også efter vores bremseevne.

Og så skal du selvfølgelig også have et indtryk af hvordan det ser ud i virkeligheden - så nyd lige hvordan Johannes klarer en af sine bremseprøver: Johannes bremser.

Men vi skulle da også finde rundt på de små snævre gader - her repræsenteret ved en række kegler som vi kunne sno os imellem.

Og der er stor forskel på om man drejer eller svinger. Lyder det som en by i Rusland - så lad mig prøve at forklare.

Nå man kører gennem banen - og sidder ret op og ned i sadlen - og drejer på styret for at komme rundt om keglerne - så drejer man. Og det giver en meget stiv og uharmonisk kørsel.

Hvis man derimod sørger for at cyklen er med - altså ligger lidt ned i hvert sving - man kan tydeligt mærke det - cyklen bevæger sig fra side til side - så svinger det.

Vi havde anbragt keglerne med ca. 5 meters afstand - så der var fin plads til at man rigtig kunne få et flow i sin kørsel.

I det daglige svinger vi jo tit - til højre eller venstre ad en sidevej - for slet ikke at snakke om i en rundkørsel. Læg mærke til det næste gang - drejer du - eller svinger du.

 

 

 

 

 

Og så havde vi jo også lige en ottetals bane - To kegler hvor vi kunne lave ottetaller. Her er det meget snævre sving - og her drejer vi.

Det er lige som at lave en U-vending på en lille villavej. Og her er så et godt råd fra RedakSøren - kig skråt bagud til den side du drejer - ikke kigge fremad - det gør det meget nemmere at komme rundt i det skarpe sving.

Og brug bagbremsen til at holde farten konstant - det kræver lidt øvelse men gør det meget lettere at komme rundt.

 

 

Sidste disciplin var det ultimative race, hvor deltagerne virkelig skulle lægge sig i selen for at kunne gå videre i denne hæsblæsende og nervepirrende konkurrence.

Og her må vi virkelig rose fotograferne for at kunne fryse maskinerne - så man næsten tror at de holder stille.

 

 

 

 

Og at det kræver noget af kørerne kan man virkelig få en fornemmelse af, når man ser deres ansigtsudtryk - fuld koncentration når der drejes på gashåndtaget.

Nå - hvis vi skal komme med lidt facts - så er banen ca. 30 meter lang - og tophastigheden overstiger næppe 4-5 km/t.

 

 

 

Man hører tit om at marathon løbere møder muren - eller næsten muren - og det må vi jo så nok sige at Johannes her er ved at gøre dem efter.

Til gengæld - så er Kirsten ikke sådan lige at slå ud af denne konkurrence. (Onde tunger påstår at det er fordi cyklen simpelthen ikke kan køre stærkere :-)

 

 

 

 

Og her er vi så nået til finalen - og da flere deltagere stod lige efter de indledende heat - var vi nødt til at sætte en ekstra bane på.

Og lad mig sige det med det samme - der var ingen spænding i finalen - allerede to meter inde på banen røg den første finalist - og et øjeblik efter den anden.

 

 

 

 

Så den suveræne vinder - "Det langsommeste Fossil 2008" - blev - i flot stil - Ole.

Og hvad var mere naturligt end at han (på egen opfordring) fik tildelt den særdeles eftertragte chokolade skildpadde.

Efterfølgende er der andre der har givet udtryk for - om det ikke er en vandrepokal - som så - i lighed med "Den overkørte" videregives næste år. :-)

 

 

 

 

Alle resultater - bremseprøver og racet - blev hårdt men retfærdigt dokumenteret af Leif.

Og ikke nok med det - så meldte han sig (frivilligt) til at fylde bilen med alt til aftenen nødvendige udstyr (keglerne).

Så derfor også naturligt at deltagerne hyldede ham på behørig vis (med fremkald to gange :-)

 

 

 

Naturligvis også en stor tak til Hans' ven Lars, der velvilligt låste op for arealet omkring Gangsø Møbler A/S - Uden det, havde det hele jo slet ikke kunnet lade sig gøre.

 

Således oplevet - Julle